Konserwacja obrazu

W piątek 20 kwietnia obraz Matki Bożej Loretańskiej ze skrzebowskiego kościoła został zabrany do konserwacji. Działania restauracyjne, prowadzone przez firmę konserwatorską państwa Wiącek z Ostrowa Wielkopolskiego, potrwają do lipca, i mają się zakończyć przed obchodami jubileuszu 75-lecia kościoła, które odbędą się 22 lipca. Zaplanowane zostały następujące prace: oczyszczanie, zdjęcie werniksu i pociemniałych punktowań, konsolidacja warstwy malarskiej, sklejenie pękniętych desek, uzupełnienie ubytków i zabezpieczenie warstwą nowego werniksu. Drewniane podobrazie poddane zostanie miejscowej impregnacji i zabiegowi dezynsekcji. Dokonana zostanie także dokładna dokumentacja stanu zachowania obrazu wraz z pełną dokumentacją fotograficzną.

Konserwacja obrazu możliwa jest dzięki dofinansowaniu Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu, który przyznał na ten cel 7 000 zł. (co stanowi ok. 50 % kosztów). Pozostała część kosztów pokryta zostanie z wpłat sponsorów oraz środków parafialnych. Przy okazji odnowiony zostanie także obraz pełniący funkcję zasłony dla obrazu Matki Bożej Loretańskiej.

Obraz namalowany został w 1 poł. XVII w. na desce w kształcie prostokąta o wymiarach 120 cm wysokości i 80 cm szerokości.  Autor obrazu jest nieznany.  Obraz przedstawia Matkę Boską widoczną en pied ukazaną na tle krajobrazu, unoszącą się w strefie nieba symbolizowanego  przez złote tło.  Madonna okryta jest w sztywną, obszerną szatę w kolorze ciemnozielonym z tiarą na głowie.  Na jej lewym ramieniu ukazane jest Dzieciątko Jezus w koronie na głowie trzymające w lewej ręce kulę z krzyżem w kolorze złotym. Jest ono ubrane w obszerną szatę w jasnym kolorze dekorowaną wzorzystym ornamentem patronowym.  Po obu stronach Madonny widoczne są anioły na obłokach w ciemnozielonych szatach z zapalonymi świecami w lichtarzach.  Nad nimi widnieją dwa złote, płonące kaganki.  U dołu obrazu na tle pagórka przedstawione są trzy klęczące donatorki w strojach mieszczańskich.  W głębi obrazu, w jego dolnej części widoczne są zarysy skalistego pejzażu ze znajdującymi się na jego tle trzema świątyniami. Szata Madonny zdobiona jest na przemian sznurami pereł i złotych łańcuchów. Postacie donatorek ukazane są w czerwonych szatach i są pomniejszonych rozmiarów w stosunku do postaci Madonny i aniołów.